İBB YOLLARINDA; ASFALTIN KAYMASI PROBLEMI NASIL ÇÖZÜLDÜ, DEPREM GÜVENLİĞİNE KATKISI NEDİR
http://dusunceuretelim.blogspot.com
İki binli yıllarda ibb hinterlandında bulunan trafik yoğun yolların büyük kısmında, asfalt yollarda hareket eder ve kayarak gittiğini çıplak gözle izlerdik. Bunun en büyük kanıtı Taksim meydanı, Üsküdar sahil alanı, Kadıköy meydanı, Harem bölgesi gibi yerlerde yol boyaları dahi zikzaklar çizer, zaman içinde yer değiştirirdi.
Öncelikle bunun neden kaynaklandığını anlamak
için gayret sarf ettik. Ancak tatmin edici bir sonuca ulaşamayınca İTÜ, YILDIZ TEKNİK
(İSFALT teknik elemanlarını da dahil olduğu) diye hatırladığım iki
üniversiteden yardım isteyerek bir araştırma komisyonu kurduk. Komisyon birkaç
aylık çalışmasından sonra raporunu tamamladı. Raporu bir kitapçık halinde yayınladık.
Çıkan sonuç çok şaşırtıcı idi. O güne kadar kimsenin farkında olmadığı bir
sonuca ulaştık. Bunu o dönemki belediye başkanımızdan rica ettik. Basında
dillendirmesini istedik. Gereken her şey yapıldı ama bu kadar önemli bir konuyu
kimseye duyuramadık.
Neydi bu konu. Taş ocaklarında kırılan agrega
dediğimiz taşlar meğer yassı şekilde kırılıyormuş. Yani taş kırıcı çeneler
kırdığı taşları yassı şekilde kırdığı için asfalt yollarda kaymakta imiş. Oysa
bu taşların birbirinden destek alabilen kübik şekilde kırılması gerekirmiş.
Tabi taş ocaklarının kırdığı taşlar aynı zamanda inşaat sektöründe beton
üretiminde kullanılmakta. Asfaltta bu agregayı kullanmak ne kadar sakıncalı ise
beton üretiminde de kullanmak o kadar sakıncalı olduğu rapora yansımıştır. Ama
biz bu olayın ciddiyetine maalesef basın dahil kimseyi inandıramadık. Oysa
DEPREME dayanıklı BETONnun ilk basamağı kübik agrega olduğunu komisyonumuz
beyan etmişti.
Biz o yıl yaptığımız agrega ihalesinde en az bir
kırıcı çenenin değiştirilmesi şartıyla ihale yaptık ve her firma fiyatını ona
göre verdi. Bundan sonra yapılacak her ihalede bir kırıcı değiştirme şartı
koyacağımızı beyan ettik. Bunu topluma hizmet bilinci ile yaptık.
Görevden ayrıldıktan sonra yollarda asfalt
kaymasına çok rastlamadım. Umarım tüm kırıcılar değişmiştir. Çünkü bu betonun
deprem dayanıklılığı içinde çok önemli. Demirin yapısı, etriyeler, bağlantılar
ne kadar önemlisi ise taşın kübik kırılarak birbirinden destek alarak betonun
dayanıklı hale gelmesi de bir o kadar önemlidir diye düşünmekteyim.
Hasan Arpacı
Yorumlar
Yorum Gönder