İBB YOLLARINDA; ASFALTIN KAYMASI PROBLEMI NASIL ÇÖZÜLDÜ, DEPREM GÜVENLİĞİNE KATKISI NEDİR

http://dusunceuretelim.blogspot.com

İki binli yıllarda ibb hinterlandında bulunan trafik yoğun yolların büyük kısmında, asfalt yollarda hareket eder ve kayarak gittiğini çıplak gözle izlerdik. Bunun en büyük kanıtı Taksim meydanı, Üsküdar sahil alanı, Kadıköy meydanı, Harem bölgesi gibi yerlerde yol boyaları dahi zikzaklar çizer, zaman içinde yer değiştirirdi.


Öncelikle bunun neden kaynaklandığını anlamak için gayret sarf ettik. Ancak tatmin edici bir sonuca ulaşamayınca İTÜ, YILDIZ TEKNİK (İSFALT teknik elemanlarını da dahil olduğu) diye hatırladığım iki üniversiteden yardım isteyerek bir araştırma komisyonu kurduk. Komisyon birkaç aylık çalışmasından sonra raporunu tamamladı. Raporu bir kitapçık halinde yayınladık. Çıkan sonuç çok şaşırtıcı idi. O güne kadar kimsenin farkında olmadığı bir sonuca ulaştık. Bunu o dönemki belediye başkanımızdan rica ettik. Basında dillendirmesini istedik. Gereken her şey yapıldı ama bu kadar önemli bir konuyu kimseye duyuramadık.

Neydi bu konu. Taş ocaklarında kırılan agrega dediğimiz taşlar meğer yassı şekilde kırılıyormuş. Yani taş kırıcı çeneler kırdığı taşları yassı şekilde kırdığı için asfalt yollarda kaymakta imiş. Oysa bu taşların birbirinden destek alabilen kübik şekilde kırılması gerekirmiş. Tabi taş ocaklarının kırdığı taşlar aynı zamanda inşaat sektöründe beton üretiminde kullanılmakta. Asfaltta bu agregayı kullanmak ne kadar sakıncalı ise beton üretiminde de kullanmak o kadar sakıncalı olduğu rapora yansımıştır. Ama biz bu olayın ciddiyetine maalesef basın dahil kimseyi inandıramadık. Oysa DEPREME dayanıklı BETONnun ilk basamağı kübik agrega olduğunu komisyonumuz beyan etmişti.

Biz o yıl yaptığımız agrega ihalesinde en az bir kırıcı çenenin değiştirilmesi şartıyla ihale yaptık ve her firma fiyatını ona göre verdi. Bundan sonra yapılacak her ihalede bir kırıcı değiştirme şartı koyacağımızı beyan ettik. Bunu topluma hizmet bilinci ile yaptık.

Görevden ayrıldıktan sonra yollarda asfalt kaymasına çok rastlamadım. Umarım tüm kırıcılar değişmiştir. Çünkü bu betonun deprem dayanıklılığı içinde çok önemli. Demirin yapısı, etriyeler, bağlantılar ne kadar önemlisi ise taşın kübik kırılarak birbirinden destek alarak betonun dayanıklı hale gelmesi de bir o kadar önemlidir diye düşünmekteyim.

Hasan Arpacı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Vehbi Koç kimdir ve BEKO neyi ifade ediyor..!?

DEPREM GÜVENLİĞİNE KATKISI OLAN İBB YOLLARINDA ASFALTIN KAYMASI PROBLEMI NASIL ÇÖZÜLDÜ,

AHLAKSIZ BİLGİ SAHİPLERİNDEN, BİLGİSİZ AHLAK SAHİPLERİNE SELAM VAR...