SESSİZ ASFALT AR-GE Sİ VE ÜRETİMİ, NASIL BAŞLADI, ŞİMDİ NEREDE?

 http://dusunceuretelim.blogspot.com/

Dünya üzerinde yapılan her şey insan odaklıdır.Bütün bilimsel araştırmalar önce insanı baz alır.Teknoloji,petrol kuyuları,üretilen arabalar,iş makinaları aklınıza ne gelirse her şey insan odaklı düşünülüp geliştirilmektedir.
Sonrasında bakmışsınız ki insan refah ve huzuru için çalışırken insan sağlığına zarar verecek teknolojiler gelişmiş.Çevre felaketleri oluşmuş ve aynı insanlar bu seferde kendi telaşlarına düşmüşlerdir.Bu kısır döngü böylece devam edip gitmektedir.
Bütün bu kaostan dünyayı yöneten ve çekip çevirenler kar ve menfaat sağlarlar maalesef.
Bizde bulunduğumuz yerde aynı ideallerle,yani insanlara ve topluma yararlı işler yapabilmek için çok farklı konumlarda çalışmaya devam ediyorduk.Üniversitelerle ortak çalışmaların başlamasından sonra her şey biraz daha hız kazanmıştı.Bu konu o zamanki teknik genel müdür yardımcımızın ve danışmanımızın düşünce ve önerisi ile gündeme gelmişti.Tarafımızdan da uygun bulunarak bir yabancı firma ile de ortaklaşa çalışmaya başlanmıştı.
Projenin esas amacı;tekerleğin asfaltta giderken sürtünmeden dolayı çıkardığı sesi azaltmaktı.Tekerlek sesini,belli bir desibelin altına indirerek,insanları daha az rahatsız etmesini sağlamaktı.
İsfaltın organize ve koordine ettiği(üniversiteden bir hocamızın da kişisel danışmanlığında)sesin mevcut halinden yüzde kırk azaldığı asfaltı geliştirip üreterek,2002 yılının Mayıs ayında ilk uygulamasını tıbbiye caddesi Üsküdar’da hayata geçirdik.Zaten araçlar geçerken bunu çıplak kulakla hissetmeniz de mümkündü.
Bu ar-ge ürünü olduğu için tabiki standart asfalta göre maliyeti bir miktar fazla idi.Yaptığımız hesaplarda seri üretime geçildiğinde hemen hemen fiyatların aynı noktalara gelmekte olduğunu görmüştük.
Biz uygulamamız da zamanın ibb başkanını ve ilçe belediye başkanlarını ve basını programa çağırmamıza rağmen yeterince sesimizi duyuramadık.Bu konu kayda değer ölçülerde basında yer alıp kamuoyuna mal olamadı.
Bizim bu ar-ge çalışmamızı deklere ettikten çok sonra bir Hollanda firması asfaltta sesin yüzde yirmi düşürüldüğü bir sistem geliştirildik diye açıklama yaptı.Bu bilgi Türkiye genelin de bütün ulusal basında aylarca irili ufaklı haber olarak verilmeye devam etti.
Hollanda firmasının başarısı bizim yarı ölçümüzde kalmasına rağmen ulusal basında aylarca haber olarak çıkarken biz kendi ar-ge mizi toplumun duyacağı şekilde haber haline getiremedik.Ancak diğeri sürekli küçük büyük puntolarla haber halinde dolaşmaya devam etti.
Umarım biz kurumu bıraktıktan sonra bu teknoloji sanayiye uygulanabilir şekilde aktarılmıştır.Çünkü her ar-ge bir emek ve maliyet demektir.Sanayiden elde edilen tecrübe üniversite den alınan bilgi yabancı firma ile yapılan bilgi alışverişi ve bunların koordinesi oldukça önemli bir sonuç ortaya çıkarmıştır.Biz uygulayalım veya kayda değer bulmayalım teknolojiyi birlikte geliştirdiğimiz firma bu bilgiyi kullanarak ve üzerine zaman içinde ilaveler yaparak uygulamasını yapamaya devam edecektir.
Unutmayalım patinaj yapmanız yol almanız manasına gelmez.Enerji harcamaya devam edersiniz ama maalesef olduğunuz yerde sayar kendiniz dahil hiç kimseye faydanız olmaz.Her zaman yerinde sayanlar yol alanlardan daha çok ses çıkarırlar.Ama sonuçta toplum bunu bir şekilde hisseder.Sonuçta raconu kendi yöntemleri ile keser.
Not:İlerleyen yıllar da(benim hatıralarımı kaleme aldıktan çok sonra)şunu basında gördüm.İsfalt;zamanın ibb başkanın da katılımı ile sessiz asfaltın geliştirilip deklere edilmesinden yaklaşık yedi yıl sonra(2009 Eylül)sessiz asfaltı yeni teknoloji olarak uygulamaya koymuş ve tanıtımını yaparak bazı yollarda tekrar uygulama yapmıştır.Tabi bu bir emek ve bilgidir.Sahip çıkılması oldukça sevindirici.
Hasan Arpacı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Vehbi Koç kimdir ve BEKO neyi ifade ediyor..!?

DEPREM GÜVENLİĞİNE KATKISI OLAN İBB YOLLARINDA ASFALTIN KAYMASI PROBLEMI NASIL ÇÖZÜLDÜ,

AHLAKSIZ BİLGİ SAHİPLERİNDEN, BİLGİSİZ AHLAK SAHİPLERİNE SELAM VAR...